ponnyfreaks.blogg.se

2013-05-03
09:30:00

Går det att få hästen att sluta sticka ut tungan?

Hej!
 
Jag har en unghäst som jag nyss köpt, och han lyckas alltid sticka ut tungan på sidan när man rider. Frågan är - kan man göra något för att han ska sluta, eller är det så att jag måste acceptera att han gör så?
Jag rider nämligen dressyr och jag vet att man får avdrag på det.
 
Tacksam för svar! 
Josefin


 

Hej Josefin!
 
Först får du försöka att kontrollera att hästen har rätt bett - det ska vara lagom stort, så att den varken har för mycket eller för lite i munnen. Kolla även upp tänderna. På så sätt utesluter du först att det finns något fysiskt eller utrustningsmässigt som utlöser beteendet. 
 
Därefter tycker jag att du kan testa lite olika bett, och gärna variera mellan dem. Till exempel ett syntetbett eller ett läderbett, så att det händer något nytt i munnen på hästen. Kanske hittar du något den verkar trivas bättre på? Sedan finns det ett bett som har små rörliga ringar i mitten, som hästen kan snurra på, som är godkänt att tävla på (kolla bilderna i TR). Det kan ibland hålla tungan sysselsatt så att hästen slutar att lägga ut den.
 
Viktigt är att du utreder när hästen gör som den gör. Ta hjälp av din tränare och analysera hur den beter sig. Utifrån om den gör det när den är spänd, trött och så vidare kan ni komma fram till en lämplig lösning.  
 
Som domare måste jag ge avdrag på varje rörelse där hästen har tungan ute. Det enda domaren möjligen kan acceptera är om hästen petar ut tungan kanske en centimeter rakt framåt. Men inte heller det kan ge full pott poängmässigt. 
 
Med vänlig hälsning
Bo Jenå

KÄLLA: Hippson

 
 
BILDKÄLLA: google
 
/Julia

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: